Plantaardige voeding

Je hoort het tegenwoordig overal: plantaardig eten is goed voor je gezondheid, het milieu en dierenwelzijn. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je op letten en welke stap kan je als eerste maken? Bij een plant focused voedingspatroon eet je meer plantaardige producten zoals groenten, fruit, granen, peulvruchten en noten en minder dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Je kan dit om verschillende redenen doen en iedere reden is goed!

Dierlijke producten worden gemaakt van dieren: bij vlees en vis is dit heel duidelijk: je eet een dood dier. Dit kan een reden zijn om het te laten staan. Maar ook bij zuivel en eieren worden er indirect dieren gedood: een koe geeft alleen melk als ze een kalfje heeft. Het kalfje wordt direct na de geboorte bij de moeder weg gehaald. Als dit een stiertje is kan het geen melkkoe worden en wordt het kalf vaak gebruikt voor kalfsvlees. Door zuivel te drinken draag je dus indirect bij aan kalfsvlees.

Bij eieren gebeurd eigenlijk hetzelfde. De boer heeft kippen nodig om eieren te leggen en deze worden in groten getalen uitgebroed in een machine. De mannelijke kuikentjes worden vaak niet ouder dan 1-2 dagen omdat ze direct worden versnippert: deze kuikentje kunnen geen eieren leggen en brengen niks op.

Kiezen voor een meer plantaardig voedingspatroon is een van de grootste dingen die iedereen kan doen om het milieu te helpen. Dierlijke producten zijn namelijk erg belastend voor het milieu. Het produceren van dierlijke producten kost veel energie en water. Daarnaast wordt er aan de andere kant van de wereld veel oerwoud ontbost om veevoer op te kunnen verbouwen. Door de visserij komt er veel plastic en visnetten in de oceanen terecht.

Naast dat meer plantaardig eten goed is voor het milieu en dierenwelzijn, lijkt het ook beter te zijn voor je gezondheid! Dierlijke producten leveren namelijk veel verzadigde vetten. Deze vetten staan in verband met een groter risico op hart en vaat ziekten: dit is een van de grootste doodsoorzaken in Nederland. Door meer plantaardig te eten verlaag je de innamen van verzadigde vetten, daarnaast verhoog je de inname van vezels doordat er meer groenten, fruit en peulvruchten worden gegeten. Dit heeft een positief effect op je gezondheid. Dierlijke producten bevatten veel eiwitten. Hierom is het belangrijk dat deze op een goede manier worden vervangen door bijvoorbeeld peulvruchten, tofu/thempe, vleesvervangers.

Om alle aminozuren (soorten eiwitten) binnen te krijgen moet er vaak een combinatie worden gemaakt tussen producten om alle verschillende aminozuren binnen te krijgen: kikkererwten met een volkoren pitabroodje of bijvoorbeeld noten met havermout. Dit is een aandachtspunt als je meer plantaardig gaat eten en minder vaak vlees of vis als eiwitbron kiest.

Een voedingsstof waar je goed op moet letten is B12. B12 komt alleen in dierlijke producten voor. Als je volledig plantaardig/vegan gaat eten moet je een B12 supplement nemen. Als je nog wel zuivel en/of eieren eet is dit niet nodig. Er zijn ontzettend veel vervangende producten voor vlees op de markt. Vet makkelijk om dus een kleine aanpassing te doen door deze vaker te kiezen. Maar deze vervangers bevatten vaak veel zout en zijn meestal erg bewerkt. Probeer dus vooral ook af te wisselen tussen vleesvervangers en peulvruchten en tofu.​

Oke, alle redenen om meer plantaardig te eten gehoord, hoe begin je? Kleine stapjes zorgen voor duurzaam resultaat. Begin dus met bijvoorbeeld 1-2 maaltijden plantaardig te eten: in plaats van kwark soja yoghurt en kies ander broodbeleg. Probeer eens een vega avondmaaltijd waarbij je een vleesvervanger neemt in plaats van vlees. Dit kan je steeds verder uitbreiden, helemaal vegetarisch eten, dan ook ei weg laten en op het laatst de zuivel vervangen voor soja producten. Het leuke van dit proces is dat je anders moet gaan koken, andere producten en recepten gaat proberen en ervaart dat je prima zonder dierlijke producten kan! Een mooi doel om jezelf dit jaar dus te stellen! Meer plantaardig eten.

Mocht je specifieke vragen hebben, bang zijn dat je tekorten krijgt of een specifiek plan willen, kan je altijd contact op nemen met mij via janetiemessen@outlook.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *