Eetbuien

Na een drukke dag plof je op de bank met een zak chips, voor je het weet is die leeg… En jij voelt je rot…

Veel mensen herkennen “eetbuien”: in een korte tijd veel eten zonder dat je eigenlijk echt honger/trek hebt. Dit is vaak geen “officiële” eetbui, daarbij is er namelijk spraken van controle verlies: je hebt niet het gevoel te kunnen stoppen. 
Of je nou een officiële eetbui hebt of gewoon last van onbewust veel eten, je kan hier iets aan doen!

De eerste stap is je bewust zijn van je eetgedrag en concluderen dat je wilt dat het anders gaat.
Het is ook belangrijk om te kijken wat de trigger is van dit eetgedrag: negatieve emoties, positieve emoties, verveling of vermoeidheid.  Als je weet wat voor jou aandachtspunten zijn kan je hierop focussen. Het is dus belangrijk dat je aandacht besteedt aan hoe jij je voelt. Je kan dit ook bijhouden in een dagboekje.

Terwijl je voor jezelf triggers in kaart brengt kan je ook met het volgende aan de slag: ervoor zorgen dat je voldoende eet. Ja echt, eetbuien worden vaak veroorzaakt door te weinig basisproducten eten (zie de blog over basisvoeding).  Als je onvoldoende eet heb je daadwerkelijk honger (maaghonger), als er dan ook een trigger langs komt (hoofdhonger) is het bijna onmogelijk om niet te gaan eten. 
Focus dus op een goede basisvoeding, het liefst verspreid over 5-6 momenten op de dag, sla het ontbijt niet over en laat niet te grote gaten tussen de eetmomenten. Hierdoor voorkom je ook dat je inhaal honger krijgt later op de dag. 
Doe je best om overdag goed en voldoende te eten, plan ook een tussendoortje in de avond (bijvoorbeeld een bak kwark of een handje noten). Ik ben benieuwd of dit al effect heeft op je eetbuien!

Wat ook belangrijk is om jezelf niet alles te ontzeggen als je gezonder wilt leven.  De 80/20 regel is hierbij een mooi uitgangspunt: eet 80% van de tijd voedzame producten en de andere 20% van de tijd producten die minder voedingsstoffen leveren maar wel goed voor je mind zijn! Je kan ook bijvoorbeeld 2 keer per week iets lekkers plannen: je kan hiernaar uitkijken en het is minder moeilijk om nee te zeggen tegen andere dingen, als je weet dat je later die week iets lekkers gaat krijgen!

Als je de triggers van jezelf weet kan je opties in kaart brengen: welke andere opties zijn er om met mijn triggers om te gaan? Neem bijvoorbeeld dat je veel gaat eten als je gestrest bent, wat zijn naast eten andere opties die je helpen ontspannen? Bijvoorbeeld sporten, kleuren, bellen met je ouders, 5 minuten mediteren, wandelen of een kop thee drinken en je favoriete tijdschrift lezen. Je hebt keuzes, maak keuzes bewust en in lijn met je waarden. 

Omgaan met eetbuien of veel onbewust eten is een lang traject, verwacht niet dat dit op de een op de andere dag verandert en verwacht dit ook niet van jezelf. Zo lang je bewust bent van je valkuilen en je iedere dag weer moeite doet om hieraan te werken ben je op de goede weg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *